X
تبلیغات
رایتل

زندگی نامه حکیم ارد بزرگ از سایت چهره های ماندگار

شنبه 23 تیر‌ماه سال 1386

http://f5.s.qip.ru/4xGIpRbg.jpg



حکیم ارد بزرگ از زبان خودش :
(فرگرد ارد ، کتاب سرخ)
اُرُد ، یک ایرانی است ، نام شناسنامه ایی او ، مجتبی شرکاء می باشد . در نیمه شبی پر برف ، از ماه دی ، در شهر مشهد زاده شد ، او دومین فرزند خانواده است . پدرش شادروان محمد تقی شرکاء ، فرزند بابا ، از شهر شیروان در خراسان شمالی بود ، مردی بسیار نیک و مهربان که همواره دل به کانون گرم خانواده داشت . مادر اُرُد ، شادروان فاطمه جاهد طبسی از ایل دلاور قشقایی شیراز بود ، زنی دانش آموخته و دلسوز ، که همواره برای رشد فرزندان دلبندش کوشش نموده و رنج ها کشید . نام تنها فرزند اُرد ، غزاله می باشد.
 

تصویری از اجداد حکیم ارد بزرگ
اجداد و خاندان حکیم ارد بزرگ :

پدر پدر پدر بزرگ : بابا شرکاء - در شهر شیروان خراسان شمالی
پدر پدر بزرگ : جعفر شرکاء
پدر بزرگ : بابا شرکاء
پدر بزرگ - مادری : غلامحسین جاهد طبسی - در شهر شیراز و از ایل قشقایی

پدر : محمد تقی شرکاء
مادر : فاطمه جاهد طبسی

پدر و مادر حکیم در شهر مشهد ازدواج نموده و تا پایان عمر با فرزندانشان در محله عشرت آباد این شهر زندگی کردند . آرامگاه پدر و مادر حکیم در خواجه ربیع مشهد می باشد . لازم به ذکر است حکیم زاده شهر مشهد بوده و دومین فرزند خانواده می باشند.

تنها فرزند حکیم  :
غزاله شرکا


حکیم ارد بزرگ از زبان دوستداران او :


احمد شاه مسعود می گوید :
 
 
 من و ارد [حکیم ارد بزرگ ایرانی] زاده یک سرزمین بزرگ هستیم .
احمد شاه مسعود چند ماه پیش از کشته شدنش می گوید : هنگامی که نوشته های ارد دانا را می خوانم می بینم آرزو هایم را نوشته است .


بی نظیر بوتو می گوید :

 
 
ما با کشورهای منطقه و بخصوص ایران ، اساطیر ، فرهنگ و تاریخی مشترک داریم من هم همانند بزرگانی نظیر "اقبال لاهوری" و "ارد بزرگ" تمایل دارم کشورهای ما بر اساس فرهنگ و ریشه های مشترک هر روز بیشتر از پیش به هم نزدیک شوند .


دکتر شبرنگ عطایی (پژوهشگر و محقق افغانستان) می گوید :
 
 

ارد بزرگ اسطوره عصر درعرصه وحدت دوباره فرهنگ والای پارسی درمنطقه است . پارسی زبانان امروز بیشتر از هر وقت بوجود شخصیت هایی چون ارد در ایران و شکوه شهید گشته احمد شاه مسعود در افغانستان که دوست و همفکر ارد بزرگ بود ضرورت دارند .دولت ها و مردم فرهنگ دوست ارین باید نظریه های این دو شخصیت تاربخ عصر حاضر را در عمل پیاده کنند.



فرزانه شیدا (ادیب و سراینده ایرانی مقیم کشور نروژ و نویسنده کتاب یازده جلدی بُعد سوم آرمان نامه حکیم ارد بزرگ ) می گوید :


چیزی که انسان نیازمند آن در طول راه سفر عمر خویش است و در درون « خویش» خود همواره در این باور زندگی میکند که امید و آرزو را می توان رنگی از حقیقت داد و بر اساس خواسته های زندگی خود گام برمی دارد و در راه سرنوشت انسان می بایست فانوس وچراغی از سخنان *ارد بزرگ ,این عالم بزرگ اندیشه را در سیاهی های دنیای ناشناخته ای که به شناخت آن نیازمندیم به همراه داشته باشد وحتی کلمه به کلمه ی آنرا به خاطر و دل بسپارد و هر کجا در جائی و منطقه ای از زندگی دچار سستی و نا امیدی شد به مرور دوباره ی افکار و ایده های حکیم ارد بزرگ بنشیند چرا که تمامی این جملات طلائی و این پندهای زّرین به «معرفت انسانی »در میدان خرد یک به یک , جنبه علمی و کاربردی ثابت شده ای را در علوم پایه زندگی داراست و بر این اساس می توان «*حکیم ارد بزرگ را اسطوره راه و اندیشه » نامید.


شکوهه عمرانی (فعال اجتماعی کشور سوییس ، شاعر و مترجم کتاب آرمان نامه ارد بزرگ به زبان فرانسوی) می گوید :


اندیشه ها و افکار ارد بزرگ بسیار متعالی است و امیدوارم روزی خواسته های وی در مورد همگرایی ، اتحاد و حقوق تاریخی به مرحله ی اجرا در آید و آنروز روز سربلندی و غرور هر فرد ایرانی و وطن دوست خواهد بود و بازگشت ایران به عظمت و شکوه دیرین و بازیابی جایگاه واقعی خویش در دنیا . بسیار خوشوقتم که موفق به ترجمه ی بخشی از سخنان ارد بزرگ گردیدم .



الیان ایژن هیر (رئیس انجمن هنری ارت کلوب و رئیس انجمن دفاع از منافع منطقه ی شامپل در شهر ژنو - کشور سوییس) می گوید :


در بین سخنان ارد بزرگ ، هنگامیکه از صلح و هارمونی برای همگان صحبت می کند بیشتر بر دلم نشسته است .


نیما اسماعیل پور (شاعر ، پژوهشگر و مولف کتاب رهایی بی نقص) می نویسد :


بزرگمردی که کلامش از خردی ناب و خالص سرچشمه می گیرد و ھمیشه سعی دارد از زھدان ھستی رازی تازه و با طراوت به دنیا آورد تا به ادراک آدمی تفکری درست و پویا ھدیه کند که این خاصیت بزرگان تاریخ است نکتهء بسیار مھم در سخنان این بزرگوار این است که کمترین و یا شاید ھیچ تناقضی در گفتار وی مشاھده نمی کنیم بی شک پشت پردهء این افکار پرسشگری ھای بسیاری نھفته است که به گفته خود او پرسشگری حس کودکانه ای است که تا پایان زندگی باید ھمراھش داشت .
آدمی تنھا زمانی دربند رویدادھای روزمره نخواھد شد که در اندیشه ایی فراتر از آنھا در حال پرواز باشد . "ارد بزرگ" ...
اندیشه پروازگر است جایی فرودش آوریم که زیبایی خانه دارد . "ارد بزرگ"


مسعود اسپنتمان (پژوهشگر و نویسنده کتاب میهن نامه ی ارد بزرگ) می نویسد :


درباره ی اُرُد بزرگ، گفته ھا بسیارند و ناگفته ھا، بسیارتر
اُرُد بزرگ از آن دسته اندیشمندان است که ریشه ھای بالندگی میھنی خویش را به درستی میشناسد. سپس دل شما را نشانه گرفته و درست به ھمانجا میزند. اُرُد شما را با آنچه از آن برآمده اید آشنا میسازد، روانتان را با خاک میھن می آمیزد و در برآیندی با آسمان آن، عشق به ایران را در ھستی تان روان میسازد.
اُرُد یگانه است؛ این گفته را باور دارم، به سادگی، چون اُرُد، دومی ندارد. او راھی را برگزیده که آمیخته با اسطوره ھا از زمان و زمین فراتر میرود؛ و در این بی زمانی و بی زمینی، تردستی ھایی میکند که شعبده نیست.
اُرُد دلاورانه، ریش سفیدان را به جایگاه برین برمیکشاند و بر دیوانسالاران واپسگرا نفرین میفرستد. او بیش از ھمه ی ما میداند که باختری بودن و خاوری بودن با بھتر بودن یکی نیست، که این را به تجربه و با کار دریافته است ... اُرُد بزرگ ھنوز ھست، با ما می ماند و خواھد ماند، شاید تا ھمیشه؛ پس چه لزومی دارد که زیر تیغ تشریح، اندیشه ای چنان تنومند چون اندیشه ھای اُرُد را واکاویم و از پی و رگ آن نمونه برداریم. شاید بھتر باشد تا با او روان شویم و از چشمه ی زلال اندیشه اش، نھال خویشتن خویش را آبیاری کنیم ..






در مورد حکیم ارد بزرگ کتابهای بسیاری نوشته شده است همانند :


کتاب یازده جلدی "بعد سوم آرمان نامه ارد بزرگ "

"فرزانه شیدا" سراینده و نویسنده ایرانی کتاب یازده جلدی "بعد سوم آرمان نامه ارد بزرگ " را نوشته اند ایشان هم اکنون مقیم کشور نروژ هستند .


کتاب "میهن نامه ارد بزرگ"

"مسعود اسپنتمان" نیز کتابی با عنوان "میهن نامه ارد بزرگ" نوشته است .


ترجمه کتاب آرمان نامه ارد بزرگ به زبان فرانسه

کتاب "در جستجوی مروارید سخن"

"شکوهه عمرانی" ، همکار فرهنگی سازمان ملل متحد و همچنین از فعالین اجتماعی سوییس و بخصوص شهر ژنو  نیز توانسته اند کتاب آرمان نامه ارد بزرگ را به زبان فرانسه ترجمه کنند و همچنین کتاب "در جستجوی مروارید سخن" که تفاسیر کوتاه بر سخنان ارد بزرگ است و کتاب جادوی سخن که تلفیقی از سخنان ارد بزرگ و اشعار ایشان است و باز همچنین مجموعه ایی سه جلدی سخنان بزرگان 1 2 3 به زبانهای فرانسوی و فارسی که از سخنان ارد بزرگ و دیگر بزرگان جهان تشکیل شده است را به پایان برسانند .- حکیم ارد بزرگ در حال حاضر زنده است و در شهر کرج مرکز استان البرز ایران در انزوا زندگی می کند ، با این وجود بسیاری از علاقمندان به اندیشه های او ، برای دیدارش از سرتاسر ایران به این شهر می روند تا او را از نزدیک ببینند. تنها یکبار حکیم پذیرفت تا در یک برنامه تلویزیونی شرکت کند (تیرماه 1392 - شبکه جهانی جام جم). کسانی که او را از نزدیک دیده اند می گویند : حکیم انسانی ساده زیست ، فوق العاده دانا ، آرام و کم حرف است ، برعکس تصور همگانی ، زندگی بسیار ساده دارد او در یک آپارتمان کوچک به همراه دخترش غزاله در شهر کرج زندگی می کند ، بیشتر فضای آپارتمان حکیم را کتاب فرا گرفته ، هنگام گفتگو ، بیشتر شنونده است . افرادی که از دیدار حکیم برگشته اند می گویند فکر می کردیم نسل واقعی بزرگان حکمت و فلسفه ایران منقرض شده اما با دیدن حکیم ارد بزرگ فهمیدیم چقدر در خطا بوده ایم و عجیب آنکه چهارمین حکیم تاریخ ایران و بزرگترین فیلسوف معاصر با وجود شهرت جهانی همانند حکیم فردوسی ، خیام و بزرگمهر ، زندگی بسیار ساده و بی آلایش دارد .



 
مجسمه و تندیس حکیم ارد بزرگ - ساخته عقیل اصلی چوکانلو در شهر شیروان


 
کتاب سرخ :
آنچه حکیم ارد بزرگ را برای همگان قابل لمس نموده سخنان حکیمانه اوست .
کتاب سرخ مجموعه سخنان حکیم ارد بزرگ است . این جملات به زبان های گوناگون ترجمه و در کشورهای دیگر منتشر شده است . استقبال فارسی زبانان دنیا از جملات قصار و حکیمانه ارد بزرگ ، شگفتی بسیاری را برانگیخته است  روزانه بجز هزاران سایت و وبلاگی که یه اندیشه های حکیم می پردازند ، بسیاری از نشریات و روزنامه های کثیر الانتشار فارسی زبان جملات قصار حکیم را نقل قول می کنند .
 

ترجمه کتاب آرمان نامه ارد بزرگ به زبان فرانسه
 "شکوهه عمرانی" ، همکار فرهنگی سازمان ملل متحد و همچنین از فعالین اجتماعی سوییس و بخصوص شهر ژنو  نیز توانسته اند کتاب آرمان نامه ارد بزرگ را به زبان فرانسه ترجمه کنند و همچنین کتاب "در جستجوی مروارید سخن" که تفاسیر کوتاه بر سخنان ارد بزرگ است و کتاب جادوی سخن که تلفیقی از سخنان ارد بزرگ و اشعار ایشان است و باز همچنین مجموعه ایی سه جلدی سخنان بزرگان 1 2 3 به زبانهای فرانسوی و فارسی که از سخنان ارد بزرگ و دیگر بزرگان جهان تشکیل شده است را به پایان برسانند .



Chokouh DAGHIGH - Christian ZAUGG
شکوهه عمرانی (دقیق ) در حال اهدای ترجمه کتاب آرمان نامه حکیم ارد بزرگ به کریستیان زوگ رهبر حزب دآل کشور سوییس و عضو ارشد شورای شهر ژنو
 

تصویری از شادروان محمدتقی شرکاء و شادروان فاطمه جاهدطبسی  پدر و مادر حکیم ارد بزرگ

سخنرانی حکیم در دومین همایش فرهیختگان خرداد 1394 :

حکیم ارد بزرگ(بزرگترین فیلسوف تاریخ ایران) 8 خرداد ماه 1394 میهمان دومین همایش فرهیختگان شهر شیروان (زادگاه اجداد حکیم ارد بزرگ) بود این مراسم در منطقه حفاظت شده گلیل در نزدیک نوار مرزی ایران و ترکمنستان و 80 کیلومتری شهر شیروان برگزار شد . قرار بود در این مراسم 1500 نفر شرکت کنند اما با کمال تعجب دیده شد بیش از 4500 نفر در این مراسم حضور پیدا کرده اند بسیاری از علاقمندان حکیم به جز از شهر شیروان ، از شهرهای مشهد ، نیشابور ، بجنورد ، قوچان و اسفراین هم به گلیل آمده بودند و در نهایت مسئولین مراسم مجبور شدند همایش را که قرار بود تا ساعت 17 ادامه یابد را 3 ساعت زودتر و در ساعت 13 به پایان برسانند . سخنرانی حکیم بزرگ شدیدا مورد استقبال قرار گرفت و حضار مداوم با دست زدنهای خود حکیم بزرگ را تشویق می نمودند . عکس هایی از آن روز بدستم رسیده که تقدیم می کنم :
















سخنرانی حکیم ارد بزرگ در دانشگاه فردوسی :




بیست و دوم اردیبهشت ماه 1393 حکیم ارد بزرگ به دعوت "کانون فرهنگ و ایران شناسی دانشگاه فردوسی" مشهد پیرامون شاهنامه و نظریه قاره کهن سخنرانی نمودند . "همایش بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی" در آمفی تئاتر دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی برگزار شد . حکیم ارد بزرگ فرمودند : چرا به جای روز زاده شدن بزرگان ، از روز  مرگ آنها یاد می شود ؟ چرا روز درگذشت بزرگان را روز آنها نام نهاده اند ؟ حال آنکه آنها همواره با آثار خود زنده اند و تاریخی برای مرگ آنها نیست . حکیم فردوسی توسی 13 دیماه زاده شد و این روز باید روز بزرگداشت حکیم توس باشد نه 25 اردیبهشت ... حکیم ارد بزرگ ادامه دادند : هزار سال پیش حکیم فردوسی توسی بذر سخن شیرین پارسی را پاشید از ایرانی گفت که در آن زمان در دست خارجبان بود ، اما آیا امروز هم ما باید به این کتاب و این حماسه بسنده کنیم و گام از گام بر نداریم ؟ هویت ملی ما زمانی در جایگاه درست خویش قرار می گیرد که برای افتخار و بزرگی کوشش کنیم ، کار کنیم و سرزمین خویش را در همه دانش ها به قله های پیشرفت برسانیم . آینده از آن سرزمینی است که جوانانش به رشد و آینده پرشکوه کشور خویش باور دارند و برایش کوشش می کنند . حکیم فردوسی از ما می خواهد که بهترین باشیم و بهترین شدن با کوشش جوانان یک سرزمین به دست می آید . حکیم ارد بزرگ در ادامه فرمودند : ایران همانند یونان و چین و مصر یک مادر فرهنگی بزرگ و ریشه دار است اما ما همانند مادر فرهنگهای دیگر قاره ایی به دور خود نداریم . آسیا از آن چینی هاست ، اروپا از آن فرهنگ یونان است و آفریقا نیز به مصر می بالد اما سرزمین ما ایرانیان ، کجا را پوشش می دهد ؟ قاره کهن نام سرزمینهایست که وامدار اندیشه و تاریخ ایران هستند از پامیر تا مدیترانه سرزمینهای قاره کهن هستند 20 کشوری که سرزمینشان پیشینه همگون با ایران داشته  و هم اکنون توسط اروپا و آسیا بلعیده شده اند قاره کهن می تواند زمینه همگرایی و دوستی سرزمینهای بحران زده اطراف ایران باشد . غرب و شرق و اعراب جنوب خلیج فارس دست در دست هم نهاده اند تا سرزمینهایی که هویتی مشترک با ایران دارند را نابود سازند.

اجرای "نظریه قاره کهن" و ایجاد ارتش مشترک در این منطقه و همچنین پول واحد و... می تواند سبب دگرگونی و پویشی بزرگ در گستره منطقه ما باشد و اینگونه است که ایران می تواند به کارکرد حقیقی و واقعی خود در نظم نوین جهانی دست یابد .

دیگر سخنران این مراسم دکتر فریدون جنیدی بودند که درباره واژه دیو در شاهنامه سخن گفتند .
برگزار کننده این مراسم کانون فرهنگ و ایران شناسی دانشگاه فردوسی مشهد بود . دبیر این کانون ابوالفضل رجبی و سپس مجتبی ذوالفقاری از اعضای کانون در بخشی از این مراسم درباره برنامه های کانون توضیحاتی را به شرکت کنندگان ارایه نمودند . مجری برنامه سیده هانیه رجب زاده بود دیگر دست اندر کاران کانون عبارت بودند از : صابر خدابخشی ، زهرا سعادت نژاد ، حسین خدابخشی ، عاطفه بوستانی و طراح پوسترهای مراسم نیز افضل خزاعی نژاد بودند .
 

 
سخنرانی حکیم بزرگ در همایش فرهیختگان شیروان :

 
حکیم ارد بزرگ در 26 شهریور 1393 میهمان همایش فرهیختگان شیروان در شهر اجدادی اش شیروان بود .  مردم شهر شیروان با دیدن حکیم پر افتخار شهرشان بهت زده از هر سو به دورش حلقه می زدند و می خواستند سخنانش را بشنوند و عکسی به یادگار با یگانه شهرشان بگیرند . استاد اسماعیل حسین پور کارشناس ادبیات فارسی و رییس پیشین شورای شهر شیروان و عضو فعلی آن  در باره این رویداد زیبا می نویسد :
 او را با اندیشه های بلند و حکیمانه اش می شناسیم، با جمله هایی که گاه چون صخره سترگت می دارند، چون کبوتر بال پروازَت می دهند، چون چشمه روانت می کنند، چون آسمان بی مرزَت می کنند، چون سرو بالابلندت می کنند. او خالق ایده ی قاره ی کهن است، پدیدآرنده ی کهکشان اندیشه ها. جمله های حکیمانه و فیلسوفانه اش در«کتاب سرخ» او را مرزنوَرد کرده است.
سالها بود نام حکیم و فیلسوف بزرگ ، اُرُد بزرگ را شنیده بودیم، نادیده شیفته اش شده بودیم، با واژه هایش زیسته بودیم و بر سر هر جمله اش خیمه ای افراشته بودیم، بی آنکه بدانیم او تبارش به دیار ما می رسد، به شهر ما، به شیروان. بی آنکه بدانیم نامش«مجتبی شرکاء» است.
او را در بیرون مرزها، در تاجیکستان و افغانستان و پاکستان بیش از ما شیروانی ها می شناسند، اروپائیان نیز شکوه کلام او را با ترجمه ی آثارش به تماشا می نشینند. او چون سید جمال الدین اسدآبادی عزیز دل همه است، وطنش را ، دیارش را، مردمانش را عاشق است، از کلامش پاکی و مهر می تراود. پاک زیستی و نیک خویی و راستی و داد را چون جان عزیز می دارد و بر این عهد های دیرین پای می فشارد و جوانان را به این خیر و خوبی ها فرا می خواند. به خاطر این روح بزرگ و بلند است که شهید راه عزت افغانستان، احمد شاه مسعود درباره اش می گوید: «من و اُرد [حکیم ارد بزرگ ایرانی] زاده یک سرزمین بزرگ هستیم.» او با افکار بلندش در ایران و خارج از این کهن بوم و بر عزیز دل ها شده است. واژه هایش همه روح  زلال آزادگی و زندگی اند، قامت بلند غیرت و وطن دوستی اند. بیهوده نیست احمد شاه مسعود چند ماه پیش از کشته شدنش می گوید : «هنگامی که نوشته های اُرد دانا را می خوانم می بینم آرزو هایم را نوشته است. »
بی نظیر بوتو با تأثرپذیری از اقبال لاهوری و این بزرگمرد می گوید:« ما با کشورهای منطقه و بخصوص ایران ، اساطیر ، فرهنگ و تاریخی مشترک داریم من هم همانند بزرگانی نظیر "اقبال لاهوری" و "ارد بزرگ" تمایل دارم کشورهای ما بر اساس فرهنگ و ریشه های مشترک هر روز بیشتر از پیش به هم نزدیک شوند.»


حکیم اُرُد بزرگ پس از 35 سال که از این شهر کوچیده است امروز میهمان خانه پرشکوفه اش شیروان بود، او سخنران همایش فرهیختگان شیروان بود. نامش که برده شد سالن را شوری شیرین گرفت؛ شیروانیان امروز فرزند عزیز خویش را در خانه ی اجدادی اش عزیز داشتند، گویی یک خواب بود، یک رؤیا؛ همه چشم شده بودند و خیره در لبخند و مهر و کلام این مرد بودند.
و ساده و صمیمی سخن می گفت. اُرُد بزرگ را خیلی ها برای اولین بار می دیدند، خیلی ها نمی دانستند او شیروانی است، نمی دانستند او فرزند این خاک است، فرزند این کوچه های پر خاطره، فرزند این حصارها و برج و باروهای فروریخته که هنوز شکوه باستانی اش را در میان غبار زمانه گم نکرده است.
کاش نام این بزرگان را بچه های دبستانی ما در کتاب های درسی می خواندند! کاش این خردورزان اندیشمند را بیشتر از این می شناختیم و می شناساندیم تا فرزندان فردایمان باور کنند که دیارشان خاستگاه چنین بلنداندیشانی است. با خود می گویم :
یک کوچه
یک خیابان کم است
باید نامت را بر دروازه ی شهرمان بزرگ بنویسیم و بگوییم:
به شیروان، شهر نماز، شهر شهیدان ، شهر سعدالدین تفتازانی و حکیم اُرُد بزرگ خوش آمدید.
 
حکیم ارد بزرگ در کنار دکتر عبدالرضا عزیزی (نماینده مردم شیروان و رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی)
 
 



سخنرانی حکیم ارد بزرگ در دانشگاه گرگان :

 
حکیم ارد بزرگ پس از 14 سال ، سکوت خویش را شکست آخرین سخنزانی ایشان مربوط به تیرماه 1376 در آمفی تئاتر شهید بهرامی دانشگاه علم و صنعت ایران بود .
در روز 16 اسفندماه 1390 در دانشگاه گرگان ، حکیم ارد بزرگ در جمع دهها تن از دانشجویان مشتاق دانشگاه گرگان در تالار شهید مطهری در مورد دو نظریه قاره کهن و کهکشان اندیشه و همچنین جشن و بزم نوروز سخنرانی نمودند .

سخنرانی شامل بخش های مهمی بود که تیتروار عبارت بودند از :

- نباید به خود مشرقی بگوییم ایرانیان شرقی نیستند و این اشتباه است .ما آسیایی نیز نیستیم . ایرانیان در مرکز گیتی قرار دارند و شرق و غرب در دوسوی سرزمین ما هستند . او گفت یونان نقش "مادر فرهنگی" اروپا را بر عهده دارد و چین "مادر فرهنگی" آسیا است آسیایی که اکثریت آن را چینی تباران تشکیل می دهند و ایران "مادر فرهنگی" قاره کهن است "قاره کهن" نامی است که حکیم بر حوزه فرهنگی ایران که از پامیر آغاز و تا مدیترانه ادامه می یابد و از شمال به آستارخان در شمال دریاچه خزر و از جنوب به خلیج فارس و دریای ایران (عمان) می رسد گذاشته است .

- حکیم به داستان کشته شدن ایرج اولین پادشاه اساطیری ایران زمین اشاره نمود که توسط دو برادر خود سلم و تور که بر غرب و شرق جهان فرمانروایی می کردند اشاره کرد و گفت از آغاز شرق و غرب بدنبال یورش به سرزمین ما بوده اند و ایران ایرج هم اکنون به 20 کشور تقسیم شده است که باید تحت نام قاره کهن این بیست کشور را دوباره گرد هم جمع نمود تا در برابر زیاده خواهی های شرق و غرب توان ایستادگی داشته باشیم .

- حکیم ارد بزرگ به استفاده از نام جاده ابریشم اعتراض نمود و گفت برای اولین بار این واژه 50 سال پیش وارد ایران شد حال آنکه چین در طی 4000 هزار سال گذشته از همین راه که "راه ایران" است فرهنگ و تمدن ما را گرفته است آیین میترایزم و مهر ما را گرفتند و کنفوسیوس و تائوئیزم از درون آن برون آوردند . شاهنامه ما را گرفته و چهارصد سال پس از فردوسی آن را به زبان چینی ترجمه و در نهایت اسامی را هم چینی نمودند بر رستم ما نام تانگ نهادند و ....
حکیم ارد بزرگ نام جاده ابریشم را سلطه طلبانه و برای تحمیل فرهنگ چینی بر دیگر کشورها دانستند. خواهر خواندگی شهرهای ایران با چین بر اساس این نام را اشتباه دانستند و خواستار تجدید نظر در این مورد شدند .

- دومین بحث حکیم پیرامون نظریه کهکشان اندیشه بود این نظریه نظریه دهکده کوچک جهانی غرب را رد می کند . حکیم معتقد است با این که غرب تصور می کرد با در اختیار داشتن سخت افزار اینترنت می تواند با کوبیدن بر طبل جهانی سازی و دهکده کوچک جهانی قادر خواهد بود فرهنگ خود را بر کل جهان تحمیل نموده و فرهنگ های بومی را نابود کند اما دیدیم که کشورهای گوناگون خیلی زود توانستند فرهنگ بومی خود را به به درون جهان مجازی منتقل نموده و مروج فرهنگ خویش نیز باشند . حکیم ارد بزرگ معتقد است اگر ایران خود را از اینترنت جهانی جدا کند عملا از انتشار افکار جوانان خویش در گستره جهانی جلوگیری کرده است ما قادر خواهیم بود با ترجمه دادهای ملی مان و انتقال سریع فرهنگ خویش به درون جهان مجازی ، غرب و شرق را وادار به کرنش در برابر فرهنگ کهن و تاریخی خویش نماییم .

- آخرین بخش از سخنرانی حکیم به جشن نوروز اختصاص داشت . حکیم گفت نوروز حلقه اتصال اولیه همبستگی سرزمین های حوزه فرهنگی ایران زمین است این روز روز زایش و آغاز است و باشکوهترین روز هر سال است چرا که به تار و پود طبیعت و انسانها متصل است . حکیم ارد بزرگ نوروز و سال خوب و شادی برای همه مردم حوزه فرهنگی ایران آرزو نمودند.
 
در پایان سخنرانی ، حکیم به سئوالات و پرسش های دانشجویان پاسخ گفتند این همایش با استقبال فوق العاده خوب دانشجویان روبرو شده بود .
 برگزار کننده این مراسم باشکوه اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بویژه آقای جمال مختاری دبیر انجمن و آقایان اسماعیل سیلاخوری ، محمد حسین عنایتی ، محمد رضا علی میرزایی و همچنین خانم عاطفه سلمه ی (مجری همایش) بودند .
 
دیدار با حکیم ارد بزرگ در شهر تهران :
به ابتکار هیأت موسس انجمن فرهیختگان شیروان جلسه هم اندیشی حکیم ارد بزرگ و دکتر عزیزی با جمعی از دانشجویان نخبه شیروانی در تهران در چهارم دیماه 93 برگزار گردید .

 
 
 

اسامی کلیه افرادی که در دو عکس بالا دیده می شوند :
ردیف وسط : خانم اکرم باقری (خواهر استاد علی باقری) , خانم ملیحه شرکا (خواهر حکیم بزرگ ) , دکتر مصطفی رجب زاده , آقای ابوالفضل طیبی (مدیر کل دفتر امور بنگاهها و مجامع وزارت امور اقتصادی و دارایی), حکیم ارد برزگ (بزرگترین فیلسوف جهان)، دکتر عبدالرضا عزیزی (نماینده شیروان و رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی) , آقای مسعود اسکویی (مدیر هسته گزینش صنعت بیمه و سرپرست معاونت پشتیبانی پژوهشکده بیمه) , آقای مهندس رضا رجب زاده (معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقه 17 تهران) و کنار ایشان پدر بزگوارشان از فرهنگیان بازنشسته زحمت کش شیروان همراه با خانم دکتر محبوبه رجب زاده , دکتر هوشمند ، استاد علی باقری (استاد و مدرس دف و تنبک) می باشند . در این عکس چهره مهندس منوچهر نبی زاده ( عضو هیئت موسس انجمن فرهیختگان شیروان ) و خانم غزاله شرکاء ( تنها فرزند حکیم بزرگ ) و همچنین جمعی از دانشجویان نخبه شیروانی که عبارتند از : آقایان امین صداقت، امین طالبی و مهدی زارع دانشجویان مقطع دکترا، ابوالفضل بلوچیان دانشجوی علوم مهندسی دانشگاه تهران، قاسم دلاور دانشجوی مهندسی شیمی دانشگاه شریف، امین خانه ششدر دانشجوی مهندسی شیمی دانشگاه شریف ، احمد رجعتی دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه شریف، رسول محمدی دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت، سجاد کریمی دانشجوی مهندسی عمران دانشگاه امیرکبیر، هادی نیکنام دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه امیرکبیر، فرزاد رشیدی دانشجوی مهندسی معدن دانشگاه امیرکبیر ، مهرداد رستم زاده دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه امیرکبیر، مهندس سعید رضایی ، سید ابوالفضل حسینی ، مهندس میلاد محمدی نیز دیده می شوند .

  بقیه عکس های این مراسم را در آدرس زیر ببینید :



 
از راست به چپ : آقای مسعود اسکویی (مدیر هسته گزینش صنعت بیمه و سرپرست معاونت پشتیبانی پژوهشکده بیمه) ، حکیم ارد بزرگ ، دکتر عبدالرضا عزیزی (نماینده شیروان و رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی) و مهندس منوچهر نبی زاده ( عضو هیئت موسس انجمن فرهیختگان شیروان )
 



تجلیل از حکیم ارد بزرگ در سرای محله فردوس تهران :
 

در 16 شهریور 1393 در سرای محله فردوس تهران همزمان با جشن میلاد امام رضا (ع) مراسم بزرگداشت و سخنرانی حکیم ارد بزرگ برگزار شد . حکیم بزرگ در این مراسم پیرامون مهربانی و ارزش آن سخنرانی نمودند .

 
سخنرانی حکیم ارد بزرگ در همایش فرهیختگان شیروان :
حکیم ارد بزرگ در 27 شهریور ماه 1393 در جمع محققین ، پژوهشگران ، هنرمندان و نویسندگان شهر شیروان و همچنین مقامات و مدیران دوایر مختلف دولتی پیرامون جایگاه تاریخی شهر شیروان و فرهنگ این خطه از کشورمان سخنرانی نمود . مشهورتزین اندیشمند تاریخ این شهر ، شیروان را عروس زیبای شهرهای ایران نامید و گفت : شیروان ، شهر مهر و مهربانی است . لازم به ذکر است حضور ناگهانی حکیم در این مراسم باعث شگفت زدگی شرکت کنندگان در مراسم و شادی همه علاقمندان و دوستداران این چهره جهانی شهر شیروان شد .



بابک همتی (پژوهشگر تاریخ) :
 

 

- بابک همتی (پژوهشگر تاریخ) می گوید : حکیم ارد بزرگ بی تردید هم اکنون بزرگترین فیلسوف جهان و چهارمین حکیم تاریخ ایرانزمین است سه حکیم پیش از او عبارتند از : حکیم بزرگمهر ، حکیم فردوسی طوسی و حکیم عمر خیام . جالب است که بدانید حکیم عمر خیام آمدن حکیم ارد بزرگ را هزار سال قبل ، به نوعی پیش بینی هم نموده بود ، در کتاب "دانشنامه خیامی" چاپ اول 1377 از انتشارات "علم و هنر" و "صدای معاصر" صفحه 21 مطلب زیر  وجود دارد که پاسخ حکیم عمر خیام نیشابوری در عهد "ملکشاه کی" (فرمانروای سلجوقی) به خواجه ی بزرگ کاشانی است بدین گفتار : ((هزار سال آسمان و اختران را در مدار و سیر به شیب و بالا جان باید کندن  تا از این آسیابک ، دانه یی چون عمر خیام بیرون افتد و از این هفت شهر پای بالا و هفت دیه سرنشیب  یک قافله سالار دانش چون من درآید)) . چنانچه در گفتار حکیم خیام نیشابوری نیز دیده می شود آمدن حکما امری طبیعی نیست و به قول سعدی شیرازی : صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را --- تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید

http://f5.s.qip.ru/4xGIpRbf.jpg

عمق کینه دشمنان حکیم ارد بزرگ را در جملات زیر دید :

« بی شک ارد بزرگ، برجسته ترین کارشناس و طراح تجزیه افغانستان در حال حاضر در دستگاه ... ایران است که هم ردیف و هم طبق با جنرال حمید گل پاکستانی بوده - تا کنون در دهها کتاب، وجیبه، دستور به اشکال گوناگون به طرح نظریات و افکار او مبنی بر الحاق خراسان افغانستان با خراسان اشغال شده ایران ، تجزیه قسمت های از افغانستان و الحاق آن با ایران و به افغانستان گسیل و ارسال گردیده است- از دوستانش می توان به احمد شاه مسعود، لطیف پدرام، بصیر کامجو، درویش دریا دلی ، رحمت الله بیژند پور، بشیر بغلانی، نجم الدین کاویانی، فرید مزدک، امان الله استوار، فضل احمد طغیان، پیکارگر، اسد الله کشتمند، رسول رهین، احمد ولی مسعود، تورن اسماعیل، مخدوم رهین، مسعود خلیلی، عنایت الله شهرانی، خواجه بشیر احمد صدیقی، محبوب الله کوشانی، واحد فیضی، نادیه فضل، همزه واعظی، دستگیر پنجشیری و جان محمد پنجشیری نام برد اشاره کرد. »

دشمنان ارد بزرگ به چهار دسته کلی تقسیم نمود .
1- کسانی که مخالف تحقق نظریه قاره کهن هستند ( همانند پان تورکهای ایران )
2- کمونیست ها و هواداران نجیب الله ، بازماندگان حزب وطن افغانستان که کینه دیرینه ایی نسبت به احمد شاه مسعود و تاجیکان دارند .
3- کسانی که مخالف نظریه "کهکشان اندیشه" ارد بزرگ هستند و در واقع به دنبال تحقق نظریه دهکده کوچک جهانی می باشند .
4- دشمنان تاجیک ها و فارس زبانان افغانستان (همانند پشتونهای افراطی افغانستان )

برای شناخت بهتر دشمنان اندیشه های ارد بزرگ به سایت دشمنان ارد بزرگ مراجعه کنید .


- گفته می شود حکیم ارد بزرگ از نوادگان ملکشاه ، پادشاه قدرتمند سلسله سلجوقیان ایران می باشد .

- در شهر شیروان (استان خراسان شمالی) به او بزرگ شیروان می گویند .

- دشمنان ارد بزرگ در ایران تجزیه طلبان و بخصوص پان تورک ها می باشند .


- دکتر زهرا طباخی در روزنامه وطن امروز نوشت : نظام استبدادی و استوار بر رویه غلط اندر غلط ویکی‌پدیا تا آنجا پیش رفته که 3 مدیر ارشد بخش فارسی این دانشنامه حقیقت‌ستیز، خود بهایی هستند! کار به آنجا رسیده که این افراد با استفاده از ابزارهای قانونی ویکی‌پدیا به تقویت پان‌ترک‌ها و باقی جدایی‌طلبان در منطقه پرداخته و با حمایت از پشتون‌های افغان و ترک‌های افراطی نظریه پیوستگی کشورهای فارسی‌زبان را به سرعت حذف کرده و به اختلافات قومی و قبیله‌ای در مقالات با امتیاز بالا دامن می‌‌زنند. قضایای حول نظریه فلسفی- تاریخی «اُرد بزرگ» در باب پیوستگی کشورهای فلات ایران یکی از بحث‌برانگیزترین حوادث چند سال گذشته ویکی‌پدیای فارسی است که با ریزش جمع بزرگی از کاربران ویکی‌پدیا خاتمه یافت.


ارد بزرگ ,orod bozorg, زندگی نامه


حکیم و فیلسوف معاصر "ارد بزرگ" Orod Bozorg مطرح ترین اندیشمند و متفکر حوزه تمدنی ایران است ، این حوزه که در نظریه قاره کهن ارد بزرگ به شکلی کامل آمده است عبارتند از : کشورهای ایران ، ترکیه ، پاکستان ، افغانستان ، قزاقستان ، ازبکستان ، تاجیکستان ، قرقیزستان ، ترکمنستان ، شمال غربی هندوستان ( سرزمین کشمیر ) ، عراق ، سوریه ، لبنان ، قبرس ، جنوبی ترین بخش روسیه در میانه استراخان در شمال دریای خزر تا جنوب اکراین ، آذربایجان ، ارمنستان و گرجستان .

حکیم بزرگ معتقد است این بیست کشور باید تحت عنوان یک قاره گرد هم آیند ،  این کشورها می توانند همانند کشورهای قاره اروپا تامین کننده منافع یکدیگر باشند . ارد بزرگ معتقد است نقش ایران در قاره کهن (نامی که او به سرزمین های حوزه تمدنی ایران داده است) می تواند همچون یونان در اروپا به عنوان یک مادر فرهنگی غنی و پربار باشد .

او بر این باور است که آسیا و اروپا قاره کهن را بلعیده اند تا بدین شکل تمدن باستانی و تاریخی ایران زمین و نقش فاخر و تاریخی آن را نادیده بگیرند همچنین قاره کهن به هیچ وجه شرقی نیست ، قاره کهن بخش مرکزی جهان است و شرق و غرب در دو سوی آن یعنی حوزه های تمدنی چین ، یونان و مصر قرار دارند .



شکستن سکوت 14 ساله :


حکیم ارد بزرگ پس از 14 سال ، سکوت خویش را شکست آخرین سخنزانی ایشان مربوط به تیرماه 1376 در آمفی تئاتر شهید بهرامی دانشگاه علم و صنعت ایران بود .

حکیم ارد بزرگ  , حکیم ارد بزرگ , Hakim Orod Bozorg , دانشگاه گرگان ، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گرگان ، حکمت اردیسم orodism ,HAKIM OROD BOZORG


در روز 16 اسفندماه 1390 در دانشگاه گرگان ، حکیم ارد بزرگ در جمع دهها تن از دانشجویان مشتاق دانشگاه گرگان در تالار شهید مطهری در مورد دو نظریه قاره کهن و کهکشان اندیشه و همچنین جشن و بزم نوروز سخنرانی نمودند .


سخنرانی شامل بخش های مهمی بود که تیتروار عبارت بودند از :

- نباید به خود مشرقی بگوییم ایرانیان شرقی نیستند و این اشتباه است .ما آسیایی نیز نیستیم . ایرانیان در مرکز گیتی قرار دارند و شرق و غرب در دوسوی سرزمین ما هستند . او گفت یونان نقش "مادر فرهنگی" اروپا را بر عهده دارد و چین "مادر فرهنگی" آسیا است آسیایی که اکثریت آن را چینی تباران تشکیل می دهند و ایران "مادر فرهنگی" قاره کهن است "قاره کهن" نامی است که حکیم بر حوزه فرهنگی ایران که از پامیر آغاز و تا مدیترانه ادامه می یابد و از شمال به آستارخان در شمال دریاچه خزر و از جنوب به خلیج فارس و دریای ایران (عمان) می رسد گذاشته است .


- حکیم به داستان کشته شدن ایرج اولین پادشاه اساطیری ایران زمین اشاره نمود که توسط دو برادر خود سلم و تور که بر غرب و شرق جهان فرمانروایی می کردند اشاره کرد و گفت از آغاز شرق و غرب بدنبال یورش به سرزمین ما بوده اند و ایران ایرج هم اکنون به 20 کشور تقسیم شده است که باید تحت نام قاره کهن این بیست کشور را دوباره گرد هم جمع نمود تا در برابر زیاده خواهی های شرق و غرب توان ایستادگی داشته باشیم .


- حکیم ارد بزرگ به استفاده از نام جاده ابریشم اعتراض نمود و گفت برای اولین بار این واژه 50 سال پیش وارد ایران شد حال آنکه چین در طی 4000 هزار سال گذشته از همین راه که "راه ایران" است فرهنگ و تمدن ما را گرفته است آیین میترایزم و مهر ما را گرفتند و کنفوسیوس و تائوئیزم از درون آن برون آوردند . شاهنامه ما را گرفته و چهارصد سال پس از فردوسی آن را به زبان چینی ترجمه و در نهایت اسامی را هم چینی نمودند بر رستم ما نام تانگ نهادند و ....
حکیم ارد بزرگ نام جاده ابریشم را سلطه طلبانه و برای تحمیل فرهنگ چینی بر دیگر کشورها دانستند. خواهر خواندگی شهرهای ایران با چین بر اساس این نام را اشتباه دانستند و خواستار تجدید نظر در این مورد شدند .

- دومین بحث حکیم پیرامون نظریه کهکشان اندیشه بود این نظریه نظریه دهکده کوچک جهانی غرب را رد می کند . حکیم معتقد است با این که غرب تصور می کرد با در اختیار داشتن سخت افزار اینترنت می تواند با کوبیدن بر طبل جهانی سازی و دهکده کوچک جهانی قادر خواهد بود فرهنگ خود را بر کل جهان تحمیل نموده و فرهنگ های بومی را نابود کند اما دیدیم که کشورهای گوناگون خیلی زود توانستند فرهنگ بومی خود را به به درون جهان مجازی منتقل نموده و مروج فرهنگ خویش نیز باشند . حکیم ارد بزرگ معتقد است اگر ایران خود را از اینترنت جهانی جدا کند عملا از انتشار افکار جوانان خویش در گستره جهانی جلوگیری کرده است ما قادر خواهیم بود با ترجمه دادهای ملی مان و انتقال سریع فرهنگ خویش به درون جهان مجازی ، غرب و شرق را وادار به کرنش در برابر فرهنگ کهن و تاریخی خویش نماییم .

- آخرین بخش از سخنرانی حکیم به جشن نوروز اختصاص داشت . حکیم گفت نوروز حلقه اتصال اولیه همبستگی سرزمین های حوزه فرهنگی ایران زمین است این روز روز زایش و آغاز است و باشکوهترین روز هر سال است چرا که به تار و پود طبیعت و انسانها متصل است . حکیم ارد بزرگ نوروز و سال خوب و شادی برای همه مردم حوزه فرهنگی ایران آرزو نمودند.

در پایان سخنرانی ، حکیم به سئوالات و پرسش های دانشجویان پاسخ گفتند این همایش با استقبال فوق العاده خوب دانشجویان روبرو شده بود .
برگزار کننده این مراسم انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بود .

در تراکت اعلام این مراسم که در روزهای پیش از آن توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گرگان منتشر شده بود آمده است :



(( بیوگرافی و زندگی نامه ارد بزرگ
آزادی باجی به مردم نیست ! چرا که مال و داشته آنهاست »
این سخن از آن مردیست که برای بسیاری از جوانان نسل امروز الگو بوده و سخنانش حامل بغضها و درد های آنهاست . اُرُد بزرگ اندیشمند، متفکر، نظریه‌پرداز و نقاش ایرانی است.
ارد بزرگ در شهر مشهد به دنیا آمده است. اما اصلیتش از شهرستان شیروان در شمال خراسان است. مادر ارد بزرگ از ایل بزرگ قشقایی بوده است.
ارد بزرگ در کتاب «آرمان نامه» مو به مو پرسش ها ، مشکلات و مصیبتهای نسل امروز را پاسخ می گوید .
از ریش سفیدانی می گوید که همانند « سقفی بر خانه نسل امروز » هستند و اینکه « زنجیره نسلهایند »و وظایف بسیاری بر دوش دارند .

و از آزادی
که نهایت آرزوی بشر است می گوید : «رهایی و آزادی ، برآیند پرستش خرد است و دانایی »
از آزادیخواهان تجلیل می کند و می گوید :« پرهای خون آلود برآزندگان نقش زیبای آزادی آیندگان است » آزادی و پرستش میهن را راهی برای پیشرفت ما می داند و می گوید :« میهن پرستی و آزادیخواهی کلید درمان بسیاری از ناراستی هاست »
و هشدار می دهد که :« آنگاه که آزادی فدای میهن پرستی می شود و وارون بر این میهن پرستی فدای چیزهای دیگر ، کشور رو به پلشدی می گرایید و درد »

ارد بزرگ شجاعانه یک به یک عقایدش را می شکافد و نکته به نکته با مخاطب در میان می گذارد و در مورد میهن اینچنین می گوید :« میهن پرستی هنر برآزندگان نیست که آرمان آنان است » او کار را در همین جا رها نمی کند و ختم کلامش بسیار محکم است و می گوید :« آنکه به سرنوشت میهن و مردم سرزمین خویش بی انگیزه است ارزش یاد کردن ندارد »
آزادیخواهی و میهن پرستی دو رکن و ستون اندیشه او محسوب می شود اینچنین فکری بر سراسر کتاب آرمان نامه سایه افکنده است .
به خود بر می گردم به گذشته می نگرم به راهی که آمده ایم و آینده که چگونه مسیری خواهد بود و به آرمانهای ملت خویش ، آرمانهایی که برای غرب بسیار سنگین است و از هم اکنون با جعل اسامی ایرانی و ساختن فیلمهای 300 و اسکندر مقدونی و مواضع ضد ایرانی هویت تاریخی و فرهنگی ما را هدف قرار داده اند .
دشمنی آنان بیش از آنکه با نظام حاکمیتی ایران باشد دشمنی با هویت ملی و تاریخی ماست . آنها همواره از خروشیدن و برآمدن دوباره این ملت ترس و واهمه داشته اند . ارد بزرگ مستقیما به ما همان سو را نشان می دهد همان جایی که باعث سربلندی کشور ما در طول تاریخ بوده است . او از آرمان خواهی می گوید :« به جای خود کم بینی و آرمان گریزی ، پای در راه نهیم که این تنها درمانگر دردهای زندگی ست »
آدمهای ماندگار به چیزی جز آرمان نمی اندیشند . حکیم ارد بزرگ
مردمان توانمند در میان جشن و بزم نیستند . آنها هر دم به آرمانی بزرگتر می اندیشند و برای رسیدن به آن در حال پیکارند . حکیم ارد بزرگ
میندیش که دیگران ، تو را به آرمانت خواهند رساند . حکیم ارد بزرگ ))



در پایان این مراسم حکیم ارد بزرگ از برگزار کنندگان این مراسم باشکوه بویژه آقای جمال مختاری دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و آقایان اسماعیل سیلاخوری ، محمد حسین عنایتی ، محمد رضا علی میرزایی و همچنین خانم عاطفه سلمه ی (مجری همایش) تشکر و سپاسگذاری نمودند .


عکس هایی از حکیم ارد بزرگ در شهر و دانشگاه گرگان و همچنین جمع صمیمی انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه :


حکیم ارد بزرگ , Hakim Orod Bozorg , دانشگاه گرگان ، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گرگان ، حکمت اردیسم orodism

حکیم ارد بزرگ , Hakim Orod Bozorg , دانشگاه گرگان ، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گرگان ، حکمت اردیسم orodism

حکیم ارد بزرگ , Hakim Orod Bozorg , دانشگاه گرگان ، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گرگان ، حکمت اردیسم orodism

حکیم ارد بزرگ , Hakim Orod Bozorg , دانشگاه گرگان ، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گرگان ، حکمت اردیسم orodism

دوستی احمد شاه مسعود و حکیم ارد بزرگ

در مورد دوستی حکیم ارد بزرگ که بزرگترین فیلسوف و حکیم زنده ایران است با احمدشاه مسعود خیلی نوشته اند و قضاوتهای گوناگون داشته اند عده ایی در افغانستان می گویند احمدشاه مسعود در روزهای تنهایی و سختی پس از حمله طالبان که با سقوط کابل و از دست رفتن بخش زیادی از کشور همراه بود مورد حمایت معنوی ارد بزرگ قرار گرفت و حکیم هدایایی برای او فرستاد که شرح آن در صدها سایت آمده است و مخالفین همانند احزاب کمونیستی نیمه جان فعلی افغانستان و همچنین پشتون های تند روی مورد حمایت پاکستان و امارات متحده عربی که مخالف تاجیک ها و زبان دری و فارسی هم هستند دوستی این دو را نوعی حمایت دولت ایران از جنبش شمال و شخص احمدشاه مسعود دانسته اند .
بهرشکل دوستی نخبگان ایران و افغانستان از دیرباز بوده و هم اکنون نیز هست و کشورهای دشمن ، همانند کشورهای عربی و انگلیس نمی توانند این رابطه را مخدوش و زشت نمایند .
در ادامه این نوشته باید گفته شود : داکتر عبدالله عبدالله؛ رهبر ائتلاف ملی افغانستان ، مطرح ترین شخصیت متنفذ این کشور برای انتخابات ریاست جمهوری آینده است او از نزدیکترین یاران آمر صاحب شهید احمدشاه مسعود و همچنین شهید پروفسور برهان الدین ربانی است . او از پدری پشتون (قندهار) و مادری تاجیک (پنجشیر) بدنیا آمده است و هم اکنون 50 سال دارد .
در ایران بسیاری بر این اعتقاد هستند که او یکی از نزدیکترین اشخاص به آرمان بزرگ احمد شاه مسعود و حکیم ارد بزرگ است . دکتر عبدالله عبدالله از این جهت محبوبیت بسیاری در بین دولتمردان و همچنین مردم عادی کشور ایران دارد .
 
- در لغت نامه دهخدا (آنلاین) نوشته است :  ارد بزرگ ( به ضم ا) از مشاهیر برجسته معاصر ایران دارای نظریه قاره کهن و نظریه کهکشان بزرگ اندیشه‌است. زادگاه وی شهر توس نو (مشهد ) می باشد ولی پدر وی از اهالی شیروان بوده است. کتاب آرمان نامه حاوی جملات حکیمانه اوست. او سه اثر هنری زیبا به صورت تابلو که بر کاغذ مومی نقش شده اند دارد که هر سه یک موضوع مشترک را دنبال می کنند به نام " تاجیکستان". او از دوستان نزدیک احمد شاه مسعود وزیر دفاع افغانستان بوده‌است ارد بزرگ در آسیای میانه و بخصوص در بین مقامات و دانشگاهیان افغانستان و تاجیکستان هواداران بسیاری دارد.
 
- در شهر شیروان (استان خراسان شمالی) به حکیم ارد بزرگ،  بزرگ شیروان می گویند .
 

و باز درباره حکیم :
- حکیم و فیلسوف معاصر "ارد بزرگ" Orod Bozorg مطرح ترین اندیشمند و متفکر حوزه تمدنی ایران است ، این حوزه که در نظریه قاره کهن ارد بزرگ به شکلی کامل آمده است عبارتند از : کشورهای ایران ، ترکیه ، پاکستان ، افغانستان ، قزاقستان ، ازبکستان ، تاجیکستان ، قرقیزستان ، ترکمنستان ، شمال غربی هندوستان ( سرزمین کشمیر ) ، عراق ، سوریه ، لبنان ، قبرس ، جنوبی ترین بخش روسیه در میانه استراخان در شمال دریای خزر تا جنوب اکراین ، آذربایجان ، ارمنستان و گرجستان .
حکیم بزرگ معتقد است این بیست کشور باید تحت عنوان یک قاره گرد هم آیند ،  این کشورها می توانند همانند کشورهای قاره اروپا تامین کننده منافع یکدیگر باشند . ارد بزرگ معتقد است نقش ایران در قاره کهن (نامی که او به سرزمین های حوزه تمدنی ایران داده است) می تواند همچون یونان در اروپا به عنوان یک مادر فرهنگی غنی و پربار باشد .
او بر این باور است که آسیا و اروپا قاره کهن را بلعیده اند تا بدین شکل تمدن باستانی و تاریخی ایران زمین و نقش فاخر و تاریخی آن را نادیده بگیرند همچنین قاره کهن به هیچ وجه شرقی نیست ، قاره کهن بخش مرکزی جهان است و شرق و غرب در دو سوی آن یعنی حوزه های تمدنی چین ، یونان و مصر قرار دارند .
 

حکیم ارد بزرگ و دشمنانش :
دشمنان حکیم ارد بزرگ به پنج دسته کلی تقسیم نمود :
1- بهائیت و فراماسون ها (چنانچه در برخورد سایت ویکی پدیا با مقاله حکیم ارد بزرگ مشاهده آن بودیم )
2- تجزیه طلبان ایران ( پان تورکهای ایران و ... ) کسانی که مخالف تحقق نظریه قاره کهن هستند
3- کمونیست های ایران و افغانستان ( هواداران نجیب الله ، بازماندگان حزب وطن افغانستان که کینه دیرینه ایی نسبت به احمد شاه مسعود و تاجیکان دارند ).
4- دوستداران جهانی سازی (کسانی که مخالف نظریه "کهکشان اندیشه" ارد بزرگ هستند و در واقع به دنبال تحقق نظریه دهکده کوچک جهانی می باشند) .
5- دشمنان تاجیک ها و فارس زبانان افغانستان (همانند پشتونهای افراطی افغانستان ، طالبان و هواداران آنها در عربستان ، امارات متحده عربی و پاکستان )
برای شناخت بیشتر دشمنان حکیم ارد بزرگ اینجا کلیک کنید .
 

اشتباه تاسف بار یک ناشر
 
 
 
در چاپ عکس حکیم ارد بزرگ بر روی چاپ کتابهای جبران خلیل جبران !!!
در تصاویر بالا دقت کنید ، آیا چهره حکیم ارد بزرگ با جبران خلیل جبران شباهتی با هم دارند ؟
پرسش اینجاست : پس چرا انتشارات نیک فرجام بر روی جلد کتابهای جبران خلیل جبران  از تصویر حکیم ارد بزرگ !  استفاده می کند ؟!

 چنانچه در تصاویر زیر می بینید بر روی جلد 5 کتاب « ماسه و کف»، «بال‌های شکسته»، «پیامبر و دیوانه»، «پیشتاز» و «اندیشه های نو و شگفت» عکس حکیم ارد بزرگ به جای جبران خلیل جبران به چاپ رسیده است .
 


تجلیل حکیم ارد بزرگ از هادی شیرزاد
(انسان شجاعی که جان 6 نفر را از مرگ نجات داده است)

اسامی افرادی که در عکس بالا هستند :
ردیف بالا از راست : روح الله ابراهیم زاده ، اسحاق صادقیان ، محمد شاکری (عضو شورای بخش مرکزی و شورای شهرستان) ، اسد محمدی مقدم ، حکیم ارد بزرگ ، رمضان سالاری ، حسنعلی محمودی ، رضا شعبان پور ، فرج الله حیدریان و سید ابوالفضل حسینی
معرفی افراد ردیف پایین از چپ آقایان : علی اکبر پور شعبان ، میلاد محمدی ، استاد پدرام ، استاد علی باقری ، هادی شیرزاد (عضو شورای بخش مرکزی) ، علی محبت پور (عضو انجمن فرهیختگان شیروان و رئیس شورای بخش مرکزی) ، منوچهر نبی زاده (عضو انجمن فرهیختگان شیروان)
برای مشاهده گزارش کامل مراسم تجلیل حکیم ارد بزرگ از هادی شیرزاد اینجا کلیک کنید
 
 
برچسب‌ها: زندگی نامه ارد بزرگ، زندگینامه ارد بزرگ، زندگینامه حکیم ارد بزرگ، بیوگرافی حکیم ارد بزرگ، بیوگرافی ارد بزرگ، زندگی نامه حکیم ارد بزرگ، زندگینامه بزرگ شیروان، hakim orod bozorg، orod، ارد
کلمات کلیدی : ارد بزرگ کیست؟ , ارد بزرگ کیست , بزرگ شیروان , اُرد بزرگ , اورد بزرگ , اورود بزرگ , زندگی نامه , بیوگرافی , مجتبی شرکاء ، حکیم بزرگ , حکیم ارد بزرگ, p;dl hvn fcv' ، زندگینامه , hvn fcv' , حکیم ارد بزرگ کیست؟ مشهد , Hakim Orod Bozorg ,دودمان سلجوقیان , شیروان , ترک های ایل قشقایی شیراز

 



نظرات (1)
سلام دوست عزیز گر چه خیلی وقته این مطلبو گذاشتی
ولی من وظیفه خودم میدونم تشکر کنم
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)

نام :
پست الکترونیکی :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد